Митът за 25-ия кадър

Внушението забранено


Твърди се, че сатанински секти използват ефекта на подсъзнателната реклама за пропагандиране на идеите си.


Макар че подсъзнателната реклама не върши работа, през юни 1958 тя била забранена от американските телевизии и от Националната асоциация на радио и теле разпространителите. Забраната била наложена, защото вестници и политици, кой разбрал, кой не разбрал за какво става дума, подели вой, че е намерено средство за зомбиране и то трябва да бъде ликвидирано в зародиш.


Самият Вайкъри през 1962 г. дал интервю за сп. "Advertising Age", в което признал, че неговата идея за подсъзнателна реклама е "трик".
Сякаш всичко потънало в забрава, но 11 години по-късно 25-ият кадър неочаквано отново изплувал. Открили, че в рекламен клип за една игра, наречена "Husker-Do", има скрит кадър с надпис "Купия я". Производителят "Pican Corporation" от Лос Анджелис с ужас и изненада се отрекла от клипа, спряла разпространението му и хвърлила цялата вина на прекалено старателен сценарист от Синсинати.

Но скрупулите на "Pican Corporation" не се разпростирали в страни, където подсъзнателната реклама не е забранена и рекламният клип продължил да се излъчва в Канада. Последвала нова вълна от възмущение и канадците бързо, макар и ненужно, забранили подсъзнателната реклама с 25-и кадър.

Преди френският президент Франсоа Митеран да бъде преизбран през 1988 г., в новините по телевизията като 25-и кадър излъчвали негова снимка.



Неотдавна се навършиха 50 години от появата на най-упорития мит митът за 25-ия, скрит, филмов кадър, който въздейства върху подсъзнанието. Този страшен скрит кадър, смятат вярващите в мита, зомбира човека и му внушава да прави неща, които в нормално състояние не би сторил.

Цялата история със скрития кадър започва през 1957 година, когато в редакциите на големите вестници в Ню Йорк се получава съобщение за печата, подписано от някой-си Джеймс Вайкъри, "член на Американската асоциация за проучване на пазара и специалист в областта на рекламния бизнес". В съобщението Вайкъри твърди, че в течение на шест месеца е осъществил експеримент в един кинотеатър в Ню Джърси. В залата бил поставен допълнителен прожекционен апарат. Докато първият се използвал, за да прожектира филма, вторият периодично прожектирал на екрана две фрази: "Пийте кока кола" и "Гладен ли си, яж пуканки". Рекламите се появявали едва за 1/300 част от секундата и зрителите даже



не успявали да ги забележат

По този начин, твърдял бизнесменът, за шест седмици били обработени 45 699 души. В резултат, в киното, където протекъл експериментът, продажбите на кока кола и на пуканки нараснали съответно с 18,1 и 57,5 процента. Вайкъри моментално се прочул като автор на новия метод за "подсъзнателна реклама".

"Подсъзнателна реклама" е известна като ефекта на 25-ия кадър. Нормално филмите се излъчват със скорост 24 кадъра в секунда. При тази скорост картината на екрана не трепти. Ако бъде добавен един допълнителен кадър, зрителят няма да забележи. Но, твърдят разни "специалисти", макар този скрит кадър да не се вижда, мозъкът подсъзнателно го отбелязва и го възприема като заповед за действие. С една дума, с помощта на 25-ия кадър може да се стимулира потребителското търсене, човек да се отърве от вредни навици и въобще да се манипулира подсъзнанието му.

Тази първа част от историята на "подсъзнателната реклама" е широко известна.



Това е 25-ият кадър, който Вайкъри твърди, че излъчвал по време на прожекциите на филма "Пикник".


По-малко се знае какво е станало сетне.

Вайкъри развил бизнеса си на широка основа. Основал фирмата "Subliminal Projection Company" и предлагал на големите корпорации услугите си за реклама по изобретения от него метод. На гребена на вълната на славата спечелил 22,5 милиона долара, пресметнато в сегашни цени.
Вайкъри не показвал на никого чудодейния си прожекционен апарат и обяснявал, че не може да го стори, защото е подал заявка за патент.

Първи за откритието на Вайкъри съобщили журналистите, но пак те първи се усъмнили в него. Репортерите започнали да търсят кинотеатъра, където Вайкари е осъществил експеримента си с подсъзнателната реклама. Но удивените собственици на кина в Ню Джърси дори не били чували за него. Нещо повече, никой от кинотеатрите там не бил достатъчно голям, за да може през него да минат 50 000 зрители за шест седмици.
След журналистите



властите също се размърдали

Да рекламираш кока кола и пуканки е едно, а да можеш да манипулираш тълпата при предизборна кампания, или в случай на война, е съвсем друго нещо. Федералната комисия по комуникациите наредила Вайкъри заедно с прожекционния си апарат да се яви във Вашингтон. Демонстрацията на новата технология се състояла през януари 1959 г. в присъствието на конгресмени, индустриалци и журналисти.

Завършила с провал.
В опит да реабилитира творението си Вайкъри се съгласил публично да осъществи експеримент по всички телевизионни станции на "Canadian Broadcasting Company". В течение на едно половинчасово шоу в кадрите 352 пъти пускали 25 кадър с надпис "позвъни сега". Зрителите били предварително предупредени, че ще им въздействат с подсъзнателна реклама, но не им били казали каква ще е тя.

За беда на Вайкари броят на позвъняванията в телевизионните станции по време на предаването и след него не нараснал. Вместо това в "Canadian Broadcasting Company" получили хиляди писма, в които се обяснявало, че докато въздействали на подсъзнанието им у зрителите се пръквали необясними и непреодолими желания да си пийнат още една бира, да отидат до тоалетната, или да сменят канала. Нито един не бил възприел истинското съобщение в 25-ия кадър.



Предизборният екип на Джордж Буш също е използвал в предизборната кампания ефекта на подсъзнателната реклама.


След канадския експеримент Американската асоциация на психолозите официално опровергала твърденията на Вайкъри, атой се покрил  заедно с парите


от фирмата му. Последният удар нанесло патентното ведомство, което съобщило, че изобщо не е получавало заявка за патент от Вайкъри.

Въпреки това обаче подсъзнателната реклама продължава да има привърженици.
През 1978 г. в Уичита, Канзас, една телевизионна станция получава разрешение от полицията да излъчва 25-и кадър, чрез който призовава търсен убиец да се предаде. Престъпникът не се предал и бил заловен случайно 7 години по-късно.
Преди френският президент Франсоа Митеран да бъде преизбран през 1988 г. в новините по телевизията като 25-и кадър излъчвали негова снимка.
По време на президентската кампания на кандидата на републиканците Джордж Буш през 2000 г. в един рекламен негов клип се критикуват бюрократите. На екрана се появяват думи и части от тях, които се местят от предния към задния край на картината. При появата на думата "burocrats" в един от кадрите е само част от думата т.е. "rats", което на английски означава плъхове.



Какво пише в Уикипедия


Кадърът е отделна снимка в поредица от снимки в един филм. Снимките са отделени една от друга с рамки. Кадрите се заснемат автоматично от филмова камера. За специални ефекти и за анимация понякога кадрите се заснемат един по един и сетне се сглобяват.

Размерът на отделните кадри зависи от вида на филма, от вида на лентата, дупките є, техният размер и т.н.
Стандартът за обикновени филми днес е 24, 25 или 30 кадъра в секунда. Изключение правят някои специални системи за филми, като IMAX, Showscan и Iwerks 70, при които се използва скорост от съответно 30, 48 и дори 60 кадъра в секунда. При немите филми се използват 16 или 18 кадъра в секунда.

При видеозаписите са използват други стандарти. В Япония и Северна Америка, стандартът е 30 кадъра в секунда, в Европа 24 кадъра , а в повечето останали страни 25 кадъра.